Rechten beheren
Rechten van velden instellen
Voor iedere gebruikersgroep kun je instellen welke velden de personen in deze groep mogen zien en mogen muteren. Volg hiervoor de volgende stappen:
Open het betreffende scherm
Navigeer naar het scherm waarvan je veldrechten wilt instellen (bijvoorbeeld het project-detailscherm, een dossier of een medewerkerskaart). Kies een willekeurig project of dossier om de rechten op in te stellen — het maakt niet uit welk record je kiest, want de ingestelde rechten gelden voor alle records van dat type.
Wil je alle velden van een tabblad in één keer dezelfde kleur geven? Klik dan op het stoplicht van het tabblad zelf (niet bij een individueel veld). Eén of enkele klikken volstaan om álle velden binnen het tabblad gelijk te trekken. Extra handig wanneer je net meerdere velden hebt toegevoegd — in plaats van ze stuk voor stuk in te stellen, zet je ze zo in één moeite door op de juiste kleur.
🔄 De rood-omweg — een truc die je vaker nodig hebt
Heb je in één keer meerdere velden toegevoegd aan een scherm? Dan hoef je niet alle stoplichten één voor één op te zetten. Maar als de tabel- of schermstoplicht al op groen of oranje stond, krijgen de net toegevoegde velden daardoor niet automatisch die stand. TotalLink werkt in zo'n geval pas door als je eerst naar rood gaat en dan terug.
Klik via rood naar de gewenste kleur
Klik op het stoplicht boven de tabel of in de schermbalk.
Stond hij op groen of oranje? Klik eerst naar rood, dan terug naar groen (muteerbaar) of oranje (leesbaar).
Deze omweg forceert TotalLink om de rechten voor álle onderliggende velden opnieuw toe te passen — inclusief de net toegevoegde.
Dit is zo'n truc die je één keer leert en voor altijd onthoudt. Vergeet je de rood-omweg, dan melden collega's een paar dagen later dat ze het nieuwe veld nog steeds niet zien. Jij zoekt een uur, vindt niks fouts in de configuratie, totdat je je realiseert: ah — de rood-omweg.
Rechten op tabelkolommen
Een nuance om te kennen: in sommige gevallen worden rechten op een tabelkolom op tabelniveau toegekend, niet per losse kolom. Er is dan geen knop om rechten voor één specifieke kolom te regelen.
Gevolg: na het toevoegen van een nieuwe kolom moet je voor elke gebruikersgroep die de kolom moet zien, het tabel-stoplicht opnieuw zetten via de rood-omweg. Anders zien ze de nieuwe kolom niet.
Laatst bijgewerkt
Was dit nuttig?